Tips och tips!

oktober 25, 2019 0 av admin

Hejsan, det här är Johanna som skriver.

Jag tänkte skriva lite kort om digital marknadsföring i göteborg… eller inte haha. Nej då, självklart ska vi skriva om löpningen här! Jag tänkte nämligen ge er lite tips för att förbättra er löpning med lite tekniker. Så vi böjar!

Som nummer ett kan jag säga att hur du placerar dina fötter är jätteviktigt. För att det ska vara skonsam för din kropp bör du sätta i foten rakt ner framför din kropp, genom att landa först med den främre delen av din fot för att undvika att skada musklerna kring dina tår. Dina knä är viktiga och du ska ha koll på dessa. Många gånger har jag hört människor vars knä gör ont när de springer och det är ett tecken på att man måste träna knäet och bli starkare helt enkelt. Om du är springer, tänk på att dina ben ska imitera rörelsen när du cyklar, på så sätt säkrar du bättre funktionaliteten i knäet och du kommer att få starkare muskler med tiden. Det är dock att rekommendera att träffa en sjukgymnast om du har ont i knäet när du springer så du kan få råd om andra övningar för att stärka musklerna.

Jag har en vän som är latinamerikan och hon kan dansa salsa, hon säger alltid att jag ska tänka på höftrörelsen när jag dansar och då säger jag samma sak här: tänk på höfterna! Men inte som att ni ska dansa salsa och fara med höfterna åt höger och vänster, nej nej, raka höfter är det som gäller när du löper! Din höft måste vara rakt och gärna så att du skjuter fram det något, så din bakdel inte hänger efter dig, den ska alltså placera sig ”under dig” om du förstår vad jag menar.

Men framför allt, så ska du springa, du kommer att med tiden bli bättre och bättre, det är precis som med allt annat i livet, övning ger färdighet och det är precis så det ska vara! Så, ut med er nu och spring, passa på innan det faller för mycket snö och det blir jobbigare att vara ute! Och något annat, njut!

Ciao!